Waar word jij blij van? 

Het lijkt een simpele vraag, maar toch duurt het vaak even voordat er een antwoord op komt. Vaak zijn we geneigd te focussen op alles waar we níet blij mee zijn. Positief denken kan soms een hele uitdaging zijn, vooral wanneer het lijkt alsof er veel dingen anders lopen dan je had gewild.

Gelukkig kun je positief denken gewoon leren. Het vereist, zoals alle nieuwe dingen die je jezelf aanleert, enige oefening. Zeker als je brein gewend is veel aandacht aan zorgen, stress en negativiteit te schenken. In deze blogpost deel ik enkele oefeningen met jullie, waarmee je een begin kunt maken om positief te leren denken.

Schrijf 10 dingen op waar je blij van wordt

Neem een moment voor jezelf, zet een kop thee en sluit je even af van de buitenwereld. Zorg dat je een pen en een vel papier bij de hand hebt. Lijkt het veel om 10 dingen te verzinnen waar je blij van wordt? Onthoud dan dat het zo simpel mag zijn als maar kan. Mijn vriend gaf bijvoorbeeld als antwoord: ‘een glas water’. Waarom? Omdat er volgens hem niets zo lekker is als een koud glas water wanneer je dorst hebt.

Nadat je je lijstje hebt gemaakt, kun je deze ergens in je huis ophangen waar je hem vaak tegenkomt. Als je het leuk vindt, kun je er ook een creatief project van maken, door bijvoorbeeld servies te beschilderen met trefwoorden die horen bij de dingen op jouw happy-list. 😉

Schrijf elke avond 3 dingen op waar je dankbaar voor bent

Eerder deelde ik met jullie deze blogpost: 3 dingen waar ik dankbaar voor ben vandaag In dit artikel heb ik uitgelegd hoe je dit zou kunnen aanpakken. Naast dat je hiermee je avond vrijwel altijd positief afsluit, train je je brein ook om te focussen op de positieve ervaringen die je hebt gehad die dag. Na een tijdje te hebben geoefend, zal je brein ook uit zichzelf sneller positief denken gedurende de dag.

Nu je dit artikel hebt gelezen, wil ik je nog éénmaal vragen; waar word jij blij van? Wil je het met ons delen? Ik ben heel benieuwd! Ik hoor graag van je in de reacties. 

xoxo,

Anne-Wil